lördag 26 november 2016

En berättelse utan lyckligt slut (helt sann)



Vilken resa! Ni kommer inte tro att det är sant men det är det. Vartenda ord. Jag har varit i helvetet och överlevt.

Jag borde ju ha anat, det borde jag verkligen. Redan på parkeringen borde jag ha vetat vad som komma skulle. Ni som har läst Flugornas Herre kan kanske tänka er in i hur situationen på parkeringen såg ut. Det hade bildats vissa grupperingar som samlats kring soptunnor som det brann i. Jag såg åtminstone tre olika eftersom de hade olika färg på sina bandanas. Så fort en parkeringsplats blev ledig utstötte de olika sorts stridsrop som fick blodet att frysa till is. Men i all tumult såg vi en plats som de andra missat. Vi knep den och rusade mot ingången innan nån hann fatta vad som hänt.
Väl inne trodde jag först att det skulle bli lugnt. Det var tyst. Men sen insåg jag att det var för tyst. Jag var på min vakt. Efter att vi hämtat ut en scanner (Nova höll vakt medan jag drog kortet) smög vi mot ingången. Men då ändrade Lilly ställning i kundvagnen. Det räckte. De har öron som uppfattar minsta lilla. På tre sekunder var de över oss. Vi slogs förtvivlat! Vi tog till alla medel vi hade! Som genom ett under kom vi därifrån med livet i behåll. Men deras hesa kraxanden… Jag kan fortfarande höra deras hesa kraxanden… ”Provsmaaaaka…! Provsmaaaakaaaaaa!!” 

Vid det här laget insåg jag att vi begått ett fatalt misstag. Vi skulle ha haft gasmasker på oss. Hur kunde jag glömma dem i bilen?! Utan gasmaskerna på kunde vi inte värja oss mot hungergasen som pumpades ut genom ventilationen. Det började lite smått med att Lilly och Nova började gnälla. Men efter bara en liten stund började de tugga fradga och tuggade sedan på varandra. Med risk för livet kastade jag in ett russinpaket och en clementin vardera i de svarta vidöppna gapen. Det fungerade.

Det sorgligaste jag såg var en familj som gett upp. De hade bosatt sig vid det stora akvariet. Den äldsta dottern var i färd med att lägga nät i akvariet och sonen satt och sydde sovsäckar av disktrasor och sönderrivna tag-tre-betala-för-två-handdukar. Pappan höll på med en väggmålning som beskrev deras liv. Mamman satt med en liten bebis i famnen och av väggmålningen att döma så blev bebisen både till och föddes i affären. Jag försökte fråga dem om de visste hur lång kön till självscanningskassan var men de hade utvecklat en helt ny form av språk som mest bestod av grymtningar och tecken så jag fattade inte vad de sa.

Jag insåg rätt snabbt att självscanningskassan inte var att tänka på. Jag såg att kön gick ända bort till leksaksavdelningen och sedan in i nästa dimension. Det var då jag kom på den smartaste planen någonsin. Jag sa till Nova och Lilly att Armica och Jörgen redan köpt lördagsgodis och att de struntat i att ta något godis som de gillade. Det fick dem båda två att börja skrika. Sedan sa jag att de bara fick använda tv:n när vi kom hem och inte plattorna. Det gjorde susen. Deras båda kombinerade skrik fick väggen närmast oss att vibrera tills den kollapsade. Vi gick lugnt till bilen och åkte hem. Jag tänker att jag åker dit imorgon och betalar för allt. Jag ska ändå storhandla.

Inga kommentarer: