fredag 17 februari 2006

Var är min bok?

Jag har just lärt mig att i samspelsdimensionen i en grupp har jag mer systemångest än driftångest vilket betyder att jag har mer psykobehov än sociobehov. Ett citat som förklarar:
"Personer med psykobehov har däremot en klar motvilja mot strukturerade situationer och verksamheter eftersom dessa aktiverar systemångest; en känsla av att vara fångad, styrd, kontrollerad och ofri."

Jag har också lärt mig att jag tycker att grunden till ett bra arbetsklimat läggs i kommunikationen och att det är viktigt att vara vaksam på den mänskliga benägenheten att tolka det egna beteendet som en funktion av rådande situation, medan vi tolkar andra människors beteende som en funktion av deras egenskaper.

Men resten då? Vem är jag i alla andra lägen? Var finns boken som ger information om vem man är? Jag vill ha en bok som ger mig alla tänkbara sätt att agera i alla tänkbara situationer så att jag kan välja det som passar mig bäst. Så att man vet.

Fast det kanske skulle bli tråkigt? Då skulle man ju aldrig bli förvånad över sitt eget beteende. Jag är till exmepel rätt så förvånad över att jag tycker att det är så kul att plugga och jobba just nu. Jag ser verkligen fram emot att öppna min Gruppsykologi-bok och........... min andra bok. Vad den nu hette. Den är bra i alla fall.



Jag undrar hur länge mitt intresse håller i sig.




Jag gissar att jag tröttnar i början på april.

Inga kommentarer: