torsdag 21 april 2011

Vardagstankar

Idag vaknade Nova en halvtimme senare än vanligt. Men istället för att njuta av sovmorgonen gick jag runt på undervåningen och tänkte dessa tankar:

"Hon sover väldigt länge idag. Varför sover hon så länge idag?"

"Tänkbara anledningar till varför hon sover så länge:
  1. Hon gick och la sig sent igår och är således i behov av mer sömn.
  2. Hon hostade ju som en tok för 20 minuter sedan. Hon kanske hostade så mycket att hon dog...?"
I det här läget bestämmer jag mig för att allternativ 2 låter mest troligt. Och hur väljer jag att hantera det då? Jo, med fler kloka och sannolika tankar:

"Om jag går upp till henne nu och kollar så kommer hon att ligga död i sin säng. Men om jag stannar här nere kommer hon snart att vakna som vanligt.

Fast hon har ju inte vaknat som vanligt än... Det måste ju betyda att hon är död. 

Om jag springer upp på en gång kanske jag hinner rädda henne...?

Fast om hon är död spelar det ju ingen roll.

Och om hon sover är det onödigt att väcka henne...

Bara för att jag tänker att hon sover så kommer hon att vara död när jag väl går upp och ser efter.

Och bara för att jag just nu tänkte att hon är död så kommer hon att vakna snart..."

Det hela slutade med att hon vaknade som vanligt, men det känns skönt att jag tänkt igenom olika tänkbara scenarion och har detaljerade, konstruktiva åtgärdsplaner för dessa.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tro mig, du är inte ensam om dessa kval... vi alla tampas med att inte släppa ut dom i ljuset bara ;)