onsdag 30 maj 2012

Rätt uppfostrad

Jag tänkte skriva några rader om barnuppfostran.

När det gäller barnuppfostran är det väldigt viktigt att man har tydliga regler som barnen följer. Tydliga regler ger trygga barn.

Vi har en regel hemma som säger att man antingen får titta på tv innan middagen eller så får man titta på tv efter middagen. En enkel och tydlig regel. Barnen vet att om man tittar på tv innan maten så får man inte titta på tv efter maten.

Jag står och lagar mat och Armica kommer ut i köket från vardagsrummet där hon och Nova suttit ett tag och tittat på Bolibompa. Med lite tvivel i rösten frågar hon "Mamma, får jag leka om jag vill?"

Det tar jag som ett tecken på att just den här regeln är klar och tydlig. Har man börjat titta på tv så fortsätter man att titta på tv.

Men man ska ju vara flexibel också. Så just den här gången fick hon faktiskt leka.

Inga kommentarer: