tisdag 19 januari 2010

Ett försök till beskrivning

Just nu känns det som om vi har något som liknar dygnsrutiner och de ser ut ungefär så här:
Jag går och lägger mig vid 22, 22.30.
Jörgen kommer in med Nova vid 00, 00.30 och sedan äter hon och är färdig till 1, 1.30. Därefter sover vi till 5, 5.30 då det är dags för mat igen. Då brukar också Armica vakna och komma över. Hon vill gärna också sova i vår säng, men det funkar liksom inte att ha två barn i sängen samtidigt så då går hon och Jörgen och lägger sig i hennes säng istället. Nova brukar ha ätit klart till 5,45, 6 och därefter kan vi sova i en, en och en halv timme innan det är dags att gå upp och göra oss iordning för att få iväg Armica till förskolan. Dit brukar vi komma till kl 10 ungefär (beroende på om vi tar bilen eller vagnen) och det är numera inga problem alls att lämna henne där.

Sedan går vi hem och Nova sover fram till kl 11, 11.30. Då hinner jag äta lunch och plocka iordning lite och surfa runt lite på nätet. När hon ätit färdigt fördrivs dagen med sittande i barnstolen, bärande på axeln och gymande i babygymet. Sedan ska Armica hämtas på förskolan vid 14.45 och därefter går vi hem och målar, bygger tågräls eller läser Alfons.

Sedan, vid 17-tiden, är det dags att laga middag och då brukar Nova vara rätt kinkig. Så det blir lite matlagande, lite gungande och vaggande och lite sjungande samtidigt som Armica vill hjälpa till att laga mat, duka och plocka ur och i diskmaskinen. Puh! När Jörgen kommer vid 18 äter vi middag (oftast äter han först medan jag ammar) och sedan tar det lite tid innan köket ser ut som vanligt igen.

Vid 20-tiden är det dags att lägga Armica och en av oss går upp med henne, borstar tänder, sätter på pyjamas, läser en saga och sjunger en vaggvisa. Under tiden får den andra gå omkring med Nova i famnen eller i bärsjalen och försöka hålla henne så lite missnöjd som möjligt. Just vid den här tiden på dygnet har hon väldigt kort stubin ;o) När Armica nattats färdigt, vid 20.45 har jag och Jörgen en lugn stund för tedrickning och tv-tittande om man bortser från att den ena har en gnällig Nova förståss. Sedan går jag och lägger mig vid 22 och så börjar allt om igen.

Inga kommentarer: